Bekkenfysiotherapie

Bekken fysiotherapie

Bekkenfysiotherapie richt zich op de spieren van de buik, het bekken en de onderrug. De bekendste spier uit dit gebied is voor de meeste mensen de bekkenbodemspier. Met deze spier wordt de plas opgehouden. Maar de spieren in dit gebied doen nog veel meer: ze dragen onder andere de buikorganen en helpen mee het bekken en de onderrug stabiel te houden. Bovendien beïnvloeden de spieren, banden en organen in dit gebied elkaar: een klacht in het bekken kan leiden tot een klacht in de bekkenbodem en omgekeerd. Door verkeerd gebruik van de spieren of door beschadiging kunnen klachten ontstaan.

Denk aan ongewild verlies van urine en/of ontlasting, een niet te onderdrukken aandrang om te plassen of ontlasten of veel te vaak naar het toilet moeten, pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen en verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen. Ook seksuele problemen kunnen samenhangen met niet goed functionerende spieren.Bekkentherapie wordt met goed resultaat gebruikt bij:

• Ongewild urine en/of ontlastingsverlies.
  • Moeizaam kwijt kunnen raken van ontlasting
  • Verzakkingen van blaas, baarmoeder, of darmen
  • Pre- postoperatief bij gynaecologische, urologische en colorectale operaties
  • Bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond de zwangerschap en bevalling
  • Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling.

Bekkentherapie bij zwangeren en na geboorte leent zich uitstekend voor VIDEO -consulten. Klik hier voor extra informatie.

Deze therapeuten kunnen u helpen

Benieuwd of we jouw kunnen helpen?

Neem contact met ons op.