Stress en verwachtingsmanagement in corona tijd

media_23_fit_236-236_85-werkstress.jpg

Stress en verwachtingsmanagement in coronatijd

 

Wat een bizarre tijd leven we in momenteel! Heeft ooit iemand zoiets meegemaakt? “We gaan door een van de zwaarste periodes in onze geschiedenis buiten oorlogstijd” zei onze minister-president Mark Rutte.

We moeten zoveel mogelijk binnen blijven, anderhalve meter afstand van elkaar houden en sociale activiteiten verminderen. Maatregelen die ervoor zorgen dat onze vrijheid opeens enorm beperkt wordt. En dat heeft invloed op heel veel vlakken. Want ondertussen wordt er van ons gevraagd wel door te blijven gaan met ons dagelijks leven. Thuis werken, schoolschema’s volgen, structuur in de dag behouden, leuke dingen verzinnen om jezelf en je kinderen te vermaken, thuis sporten want je moet in beweging blijven en tussendoor ook nog proberen te ontspannen.

Maar opeens al die aanpassingen, hoe dan?? En hoe hou je daarin je eigen lichaam in de gaten, zonder jezelf een burn-out in te werken in deze crisis?


Rugpijn door een verkeerde beweging?

Neem nou mevrouw D. Ze heeft een kantoorbaan bij een groot bedrijf en komt al even met rugklachten bij mij voor manuele therapie. Het ging de goede kant op, minder pijn, minder stijfheid in de rug, maar opeens vlammen de klachten sinds vorige week weer op. “Ik tilde alleen maar een tas in de achterbak van de auto en ja, dat was een wat rare houding, maar dat doe ik toch wel vaker!” 

De afgelopen weken waren redelijk stressvol. Opeens moest ze thuis werken omdat ze niet meer naar kantoor mocht. Aan de keukentafel heeft ze een werkplek voor zichzelf gecreëerd waar ze redelijk aan kan zitten en zo zit ze een paar uur per dag te werken. Op een dag komen er heel wat telefoontjes en videocalls binnen en haar leidinggevende, waar ze toch al wat akkefietjes mee had gehad, verwacht van haar dat ze veel meer werk levert dan dat ze op dit moment kan leveren. Ze kan zich niet goed concentreren, want ondertussen probeert haar puberzoon van 15 ook aan de keukentafel zijn huiswerk te doen. Hij vraagt veel hulp omdat hij zijn wiskunde niet snapt en ondertussen wil hij ook pannenkoeken voor de lunch die moeder toch wel voor hem bakt en moet de was gedaan worden. Aan de andere kant van de keukentafel zit manlief met zijn handen in het haar, enorm gestresst te zijn vanwege de financiële problemen die hem boven het hoofd hangen, omdat hij als ondernemer werkt en momenteel alle opdrachten zijn gecanceld. En in haar achterhoofd denkt ze aan haar moeder die in het verpleeghuis zit en geen bezoek kan ontvangen. Ze begint wat te dementeren en snapt maar niet waarom haar dochter nu niet op bezoek kan komen.

En nu komt de pijn in haar rug ook opeens in alle hevigheid weer terug. Dat kan ze er even helemaal niet bij hebben!

Maar is dat ‘ook nog’ of heeft dat misschien wel alles te maken met de huidige situatie waarin mevrouw D. zich bevindt... 

 

Invloed van stress op ons lijf

Ons lijf zit fantastisch in elkaar. We kunnen bewegen, functioneren, communiceren en meestal doet het lijf dan ook gewoon doet wat het moet doen. Maar er zit ook een heel mooi waarschuwingssysteem in ons lichaam. Die af en toe eens even aan de rem trekt en ons er op attendeert even pas op de plaats te maken. Overmatige stress en te veel onbekende situaties kunnen er toe leiden dat de weerstand in ons lichaam verminderd door allerlei hormonale en neurologische processen. Vaak zien we juist dan dat er klachten ontstaan of weer opkomen waar de weerstand mogelijk toch al wat verlaagd was. Het heeft niet altijd te maken met die ene beweging of het verkeerd hebben gezeten, maar eigenlijk omdat het lichaam in een verhoogde stand van paraatheid zit waardoor het niet zoveel kan hebben als normaal. Waardoor je dus sneller over je grenzen gaat omdat deze lager zijn dan normaal, met alle gevolgen van dien. Bijvoorbeeld de rug van mevrouw D. die opeens weer veel meer pijn doet.

 

Wat kun je eraan doen?

Wat kun je hier tegen doen, juist in deze tijd van je moeten aanpassen, gebrek aan sociale activiteiten en vrijheid om te gaan en staan waar je wilt? 

Het belangrijkste hierin is elke dag voor jezelf nagaan hoe je er in staat. Hoe voel je je en wat doet het allemaal met je? Zowel mentaal maar ook fysiek! Daarnaast kun je bedenken waar ruimte is om iets aan te passen. Waar kan je wat aan doen en waar niet. Waar zitten de stressfactoren en hoe zou je die minder binnen kunnen laten komen of verminderen? 

Neem soms even afstand van je omgeving. Als je opeens met z’n allen thuis opgesloten zit wat je niet gewend bent, is het niet gek dat je soms even uit die situatie wilt. Dat is heel gezond. Ga een stuk wandelen, zoek iemand anders op (op 1,5 meter afstand), doe een meditatie via een app op je eigen kamer, het kan van alles zijn maar pak even je eigen moment. 

Zorg dat je blijft bewegen, binnen of buiten. Beweging is goed voor je spieren, spijsvertering en zorgt voor vermindering van je stress niveau!

Probeer te accepteren dat we in een bijzondere situatie van crisis zitten, met z’n allen!

Dat vergt aanpassingen en het leven kan niet zomaar doorgaan zoals het altijd was. Als je merkt dat verwachtingen van anderen om je heen groter zijn dan je op dat moment kan hebben, laat dat weten aan diegene. Geef je eigen grenzen goed aan! En soms mag er even niks uit je vingers komen, als dat gebeurd in deze tijd is dat niet erg, dat is juist de crisis waar we in zitten. Het belangrijkste is dat je niet gaat overlopen van alle stressoren die op je af komen. Probeer ze te herkennen en er op te anticiperen! Dat zal je lijf en klachten ook ten goede komen.

 

Hoe kunnen wij je helpen?

Merk je dat dit moeilijk is? Je kunt ons altijd mailen voor adviezen. Vanuit o.a. de fysiotherapie, psychosomatiek, ademhaling, ACT en mindfulness kunnen verschillende collega’s je hier goed mee helpen.

En natuurlijk kunnen wij je ook helpen als je merkt dat de fysieke klachten zoveel beperkingen geven dat je ook daar fysiotherapeutisch advies voor nodig hebt!

 


Neem contact met ons op.

Maak een afspraak