Question & Answer
Heb je nog vragen? Misschien staat jouw vraag en antwoord hierbij.
Verzekeraars
Q: Waarom hebben jullie niet met alle zorgverzekeraars een contract?
A: Wij selecteren de zorgverzekeraars waar we een contract mee afsluiten zorgvuldig. We begrijpen dat het prettig en makkelijker is als wij een contract hebben. Helaas vergoeden zorgverzekeraars niet het bedrag wat we eigenlijk zouden moeten krijgen. Sommige zorgverzekeraars gaan zo laag in hun vergoeding of stellen steeds aanvullende eisen. Wij merken dat we niet altijd de zorg meer kunnen leveren die we zouden willen. Daarom maken wij hierin keuzes. Grotere verzekeraars moeten we wel tekenen, bij kleinere verzekeraars kan het zijn dat we niet tekenen. Enkele verzekeraars hebben we om die reden niet getekend. Het gevolg is dat wanneer wij geen contract is meestal een deel vergoed wordt door de verzekeraar en dat je factuur zelf bij hen indient.
Facturatie
Q: Ik heb een factuur ontvangen. Klopt het dat bij een eerste afspraak twee bedragen worden gefactureerd?
A: Dat klopt. Bij een eerste afspraak reserveren we meer tijd (max. 60 minuten). Naast een intake/(fysiek) onderzoek en bieden we in deze tijd ook een behandeling (coaching/advies/behandeling). We factureren de eerste afspraak de kosten voor intake, onderzoek en behandeling. De eerste keer zijn de kosten dus hoger dan de keren erna. Voor meer informatie over de hoogte van onze tarieven: kijk hier.
Ziekmelding
Q: Ik heb mij ziek gemeld. Waarom ontvang ik een rekening voor een niet-nagekomen afspraak?
A: Indien je niet 24u voor de afspraak afbelt, brengen wij een niet-nagekomen afspraak in rekening. De reden van afzegging maakt daarbij niet uit. Er zijn vaak andere patienten die van de vrijgekomen plek gebruik willen maken. We doen dus altijd ons best om de afspraaktijd opnieuw te vullen. Mocht dit toch niet lukken, dan brengen we het bedrag in rekening. De kosten voor een niet-nagekomen afspraak bedraagt 75% van het tarief.
Massage
Q: Waarom kan ik een massage niet indienen bij de verzekering?
A: Een verzekeraar vergoedt geen massages. Zelf de factuur indienen is dus niet mogelijk. In een fysiotherapeutisch proces kan massage een onderdeel zijn, maar is massage nooit de enige interventie. Het is ook niet toegestaan om tijdens een fysiotherapie behandeling 30 minuten lang te voorzien in een massage.
Fysiotherapeut v.s. manueel therapeut
Q: Wat is het verschil tussen een fysiotherapeut en een manueel therapeut?
A: Manueel therapie is een fysiotherapeut die na zijn opleiding fysiotherapie een Master opleiding manueel therapie heeft gevolgd. De manueel therapeut gebruikt specifieke technieken die de functie en beweging van gewrichten verbeterd.