Sporten tijdens zwangerschap

7.jpg

We krijgen nog wel eens de begrijpelijke vraag: welke sport kan ik doen nu ik zwanger ben? Matig intensief bewegen verbeterd je conditie en verkleint de kans op rug- of bekkenklachten, obesitas en de daaraan geassocieerde zwangerschapscomplicaties. Ook hardlopen, work-outs, cardio-fitness of yoga is mogelijk, mits er geen contra-indicaties zijn. Hardlopen kan ook, als je gewend bent dit te doen, maar bij bekkenklachten is dit een afrader.

Sportadvies

Wat betekent 'matig intensief bewegen'? Als algemene stelregel voor kan je hier aanhouden dat je moet kunnen praten tijdens je sportactiviteit. Op dat moment zit je op ongeveer 60% van je maximale hartslag. 

Een gezonde zwangere vrouw wordt aanbevolen (en alleen als je het leuk vind om te doen natuurlijk:) ) 150 minuten per week matig intensief te bewegen verspreid over minimaal 3 dagen.

Langdurig dezelfde houding aanhouden, zoals bij yoga soms het geval kan zijn, kan duizeligheid geven. Dit wordt veroorzaakt door een te lage bloeddruk. Door eerder uit een houding te komen, kan je dit vermijden.

 

Diastase

Het doen van rechte buikspieroefeningen kunnen beter vermeden worden. Dit kan leiden tot een diastase (scheur in het peesblad tussen rechte buikspieren). Ook bij het vanuit ruglig omhoog komen naar langzit gebruik je je rechte buikspieren! Het advies hierbij is om vanuit zijlig omhoog te komen. 

 

Neem contact met ons op.

Maak een afspraak