Frozen shoulder

Frozen shoulder Fysiotherapie Wittevrouwen Utrecht

Een frozen shoulder is een ontsteking van het gewrichtskapsel van de schouder. De oorzaak voor het ontstaan van een frozen shoulder is niet helemaal bekend. Wel is bekend dat deze aandoening bij mensen met diabetes mellitus, schildklieraandoeningen, Ziekte van Parkinson, vrouwen in de overgang, langdurige stress en mensen tussen de 40-60 jaar vaker voorkomt.

De pijnklachten kunnen in het begin erg hoog zijn. Het is dan raadzaam om je huisarts te raadplegen voor pijnstillers. Een ander herkenbare eigenschap is dat de beweging van de schouder steeds verder wordt beperkt. Als de beperking niet verder toeneemt, ontstaat de 'frozen fase'. In deze fase is de pijn meestal een stuk minder of nauwelijks aanwezig. De situatie blijft dus tijdelijk verstijft (bevroren). De bewegingsbeperking blijft wel bestaan. Tot slot ontstaat de 'ontdooiingsfase' waarin de stijve schouder steeds meer beweging toelaat en dus steeds meer beweging kan worden herwonnen.

Frozen shoulder en fysiotherapie
Fysiotherapie is met name in de eerste en laatste fase relevant. De eerste fase bestaat uit pijndemping. Soms kan fysiotherapie verlichting bieden maar de behandeling is tijdelijk. De frozen shoulder moet in die zin ook gerespecteerd worden. Je bent er bij gebaat te weten wat je wel en niet moet doen. Fysiotherapie is vooral relevant bij het herstel van een frozen shoulder, dus in de ontdooiingsfase. Hier kan de beweging weer worden herwonnen. Oefeningen en mobilisaties zijn dan nodig.

Het is onduidelijk en per persoon afhankelijk hoelang elke fase duurt. Vaak zie je dat vrijwel de gehele schouderfunctie weer hersteld.

Uitgebreide over de frozen shoulder?

Frozen shoulder word succesvol behandeld met:

Deze therapeuten kunnen u helpen

Benieuwd of we jouw kunnen helpen?

Neem contact met ons op.